Volvo ska genom sitt affärsben för tunga maskiner – Construction Equipment (Volvo CE) – bygga en ny grävmaskinsfabrik i Eskilstuna för cirka 700 miljoner kronor.
Den 30 000 kvadratmeter stora anläggningen i Eskilstuna kommer enligt Volvo CE att minska beroende av långväga logistik, ge kortare leveranstider och därigenom leda till minskade koldioxidutsläpp.
Produktionen beräknas vara igång tidigast 2028 och fabriken ska varje år kunna leverera 3 500 grävmaskiner på mellan 14 och 50 ton som drivs av antingen fossila bränslen eller går på el.
Efterfrågan styr elektrifieringen
Men hur stor andel som de elektrifierade fordonen ska stå för är oklart.
"Hela leverantörskedjan är inte klar så det kan jag inte svara på", säger Anne Bast, varumärkeschef på Volvo CE när vi frågar.
Enligt henne kommer antalet elektrifierade fordon avgöras av kunderna.
"Det är mycket beroende av hur efterfrågan ser ut. Vi tycker att omställningen går för sakta och ser gärna att det läggs fler ordrar på elektriska maskiner", säger Anne Bast.
Vem som ska leverera batterierna till de nya elektriska grävmaskinerna kan Anna Bast heller inte svara på i dagsläget.
"Leverantörskedjorna är inte klara där än", säger hon.
En del av en större investering
Volvos investering i Eskilstuna är en del av en 2,5 miljarder kronor stor investering som bolaget gick ut med i somras och som innefattar en uppväxling av grävmaskinsproduktionen i Korea, USA samt Sverige.
Etableringen av den nya fabriken i Eskilstuna är villkorat av godkännande av relevanta miljö- och bygglovstillstånd från myndigheterna.
Markarbetet beräknas påbörjas under första halvåret 2026 med produktionsstart inom två år från projektstart.
