Smartports affärsidé är att sälja öppna garage, så kallade carports, med solceller i taken. På så sätt vill de slå flera flugor i en smäll: hämta in förnybar energi, ladda bilarna och lagra energi.
Rebaba bygger istället energilagringssystem baserade på gamla elbilsbatterier. Målet är att ge batterierna en andra chans och bidra till ett hållbart ekosystem.
Nu drar de två energibolagen igång ett samarbete som kort och gott går ut på att Smartports köper in Rebabas batterisystem.
"Det här är en viktig teknisk milstolpe och en skalningspunkt för båda teamen", säger Paula Runsten, medgrundare och vd för Rebaba.
Julian Lundberg, vd för Smartports som han grundat ihop med Per Hjaldahl, menar att samarbetet kompletterar de båda företagens produkter i ett och samma paket.
"Det stärker vår europeiska expansion och hjälper städer och företag att sänka kostnader samtidigt som de minskar koldioxidutsläppen", säger han.
De första gemensamma projekten kommer att etableras i Sverige och Frankrike, följt av expansion till fler europeiska länder.
Smartports hade 2024 en nettoomsättning på 3,1 miljoner kronor med ett litet positivt resultat. Rebaba har ännu inga intäkter i sitt bokslut.