Regeringen breddar Kraftlyftet till avfallskraftvärme och termiska lager

26 juni 2026
12:09
Regeringen ändrar reglerna för investeringsstödet Kraftlyftet så att avfallskraftvärme och termiska lager kopplade till fjärrvärmenät nu kan söka stöd.
Kraftlyftet – regeringens investeringsstöd för att stärka elsystemet – har hittills uteslutit högeffektiv kraftvärme som använder avfall samt termiska lager anslutna till fjärrvärmenät. Det ändras nu när regeringen justerar förordningen med hänvisning till EU:s gruppundantagsförordning GBER.
Sverige har ett trettiotal avfallskraftvärmeanläggningar. De producerar i dag framför allt fjärrvärme, men enligt regeringen finns potential att öka elproduktionen från den typen av anläggningar.
