Regeringen breddar Kraftlyftet till avfallskraftvärme och termiska lager

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L). Foto: TT.
26 juni 2026
12:09
Regeringen ändrar reglerna för investeringsstödet Kraftlyftet så att avfallskraftvärme och termiska lager kopplade till fjärrvärmenät nu kan söka stöd.

Kraftlyftet – regeringens investeringsstöd för att stärka elsystemet – har hittills uteslutit högeffektiv kraftvärme som använder avfall samt termiska lager anslutna till fjärrvärmenät. Det ändras nu när regeringen justerar förordningen med hänvisning till EU:s gruppundantagsförordning GBER.

Sverige har ett trettiotal avfallskraftvärmeanläggningar. De producerar i dag framför allt fjärrvärme, men enligt regeringen finns potential att öka elproduktionen från den typen av anläggningar.

Bli medlem för att fortsätta läsa