Regeringen beställer plan för prissäkring på el – öppnar för köhopp

Energiminister Ebba Busch. Foto: TT.
25 juni 2026
19:55
Stora elanvändare ska lättare kunna låsa elpriset – och kanske hoppa köer i elnätet.

Regeringen ger nu Energimarknadsinspektionen (Ei) och Svenska kraftnät i uppdrag att ta fram konkreta förslag.

Bakgrunden är att investeringstakten i det svenska elsystemet behöver öka, och att produktion och förbrukning måste växa mer i takt med varandra. Riksdagen satte 2024 upp två nya mål för elsystemet: ett leveranssäkerhetsmål och ett planeringsmål för elektrifieringen.

Nu vill regeringen använda prissäkring som ett verktyg för att få investeringarna på plats.

Bli medlem för att fortsätta läsa