Effektavgifter innebär att kunderna inte bara betalar för mängden el de förbrukar utan också för hur mycket el de använder när nätet är som mest belastat.
För fastighetsägare som ansvarar för laddinfrastruktur kan det bli dyrt. Speciellt i större fastigheter med många laddpunkter kan effekttoppar snabbt bli kostsamt. Därför lanserar nu laddningsbolaget Waybler en AI-lösning som ska hjälpa bolagets kunder att kapa sina effekttoppar.
Bolaget utvecklar och säljer egen laddutrustning. Dessutom driver Waybler tjänsten Connect med 24 000 uppkopplade laddpunkter runt om i Europa. Kunderna är framförallt bostadsrättsföreningar, samfälligheter och kommersiella fastighetsägare. Den nya lösningen heter OptAI, och är enligt Waybler marknadens första AI-baserade mjukvara i sitt slag.
"Vår AI-tjänst tillgodoser laddbehovet och minimera samtidigt påverkan på ditt effektabonnemang", säger Mårten Nyberg, försäljningschef på Waybler.
Idén föddes ur en manuell pilot som Waybler gjorde förra året med en stor fastighetsägare i Stockholm. Syftet var att undersöka om det gick att kapa deras effekttoppar, och projektet omfattade omkring 1 300 laddpunkter spridda över ett tjugotal fastigheter.
"Resultatet blev en årlig besparing på mer än en halv miljon kronor för fastighetsägaren. Då insåg vi att det här nog gick att göra ännu smartare"
Rent tekniskt fungerar OptAI så här: Elförbrukningen på varje enskild laddpunkt och anläggning mäts, sedan beräknas den optimala säkringsnivån för att möta laddbehovet med minimal effektanvändning. Systemet är enligt Waybler självlärande och justerar automatiskt hur mycket effekt varje bil får, så att belastningen på hela anläggningen hålls jämn och effektiv. Lösningen styrs via OCPP-protokollet och fungerar på de flesta elbilsladdare, inte bara Wayblers egna. Det här gör att fastighetsägare kan spara pengar genom att minska dyra effekttoppar.
"Den stora kostnaden från och med att du fått dina laddare på plats är effektavgifterna"
Även om det är lite mer än ett år kvar tills lagen träder i kraft har flera elnätsbolag redan infört effektbaserade avgifter i alla sina abonnemang, bland annat Ellevio och Göteborgs Energi. Dessutom har Eon och Vattenfall effektbaserade avgifter för alla abonnemang på 63 ampere och uppåt.
"Många av våra kunder har effektabonnemang redan idag. Även det inte är ett tvingande lagkrav än så är det tillräckligt utbrett för att vår lösning redan nu ska kunna skapa värde."
För fastighetsägare som investerar i laddinfrastruktur brukar det ta mellan tre till fem år att räkna hem investeringen enligt Mårten Nyberg. Men den nya AI-lösningen kan det gå betydligt fortare enligt försäljningschefen.
"Den stora kostnaden från och med att du fått dina laddare på plats är effektavgifterna. Jag skulle säga att de flesta kan kapa ytterligare ett år i tid från investering till riktig lönsamhet."
Bolaget börjar nu rulla ut tjänsten.