Flexibilitetsbolagens uppmaning till politikerna: "Ta vara på batterierna"

Andreas Jennische (Loop), David Sätterman (1komma5), Christian Byhmer (Byhmgard), Jessica Krook (Eon) och Oskar Kvarnström (Teknikföretagen). Foto: Karin Boo.
24 juni 2026
06:06
Sverige behöver inte bara mer elproduktion – utan ett elsystem som snabbare kan använda den flexibilitet som redan finns.

Det var budskapet när energibolag, nätaktörer och näringsliv samlades på Loops arena i Almedalen.

Från Christan Byhmer på Byhmgard och David Sätterman på 1komma5 kom två konkreta uppmaningar till politikerna: gör om det "gröna stödet" och korta köerna.

Under tisdagen fylldes Loops arena på Rigagränd 2 i Visby av samtal om hur elektrifieringen av Sverige faktiskt ska gå till. I panelen "När blir elnätet så flexibelt att vi slipper bygga nytt – och vad krävs för att nå dit?" diskuterades bland annat energilager, efterfrågestyrning, flaskhalsar i elnäten och regelverk som fortfarande är byggda för ett äldre elsystem.

Panelen samlade Christian Byhmer, vd och medgrundare för Byhmgard, David Sätterman, vd för 1komma5° Sverige och Danmark, Jessica Krook, kommunikationsdirektör för E.ON Norden, och Oskar Kvarnström, näringspolitisk expert inom energi och infrastruktur på Teknikföretagen. Moderator var Andreas Jennische, nyhetschef på Loop.

Bli medlem för att fortsätta läsa