Flexibilitetsbolagens uppmaning till politikerna: "Ta vara på batterierna"

24 juni 2026
06:06
Sverige behöver inte bara mer elproduktion – utan ett elsystem som snabbare kan använda den flexibilitet som redan finns.
Det var budskapet när energibolag, nätaktörer och näringsliv samlades på Loops arena i Almedalen.
Från Christan Byhmer på Byhmgard och David Sätterman på 1komma5 kom två konkreta uppmaningar till politikerna: gör om det "gröna stödet" och korta köerna.
Det var budskapet när energibolag, nätaktörer och näringsliv samlades på Loops arena i Almedalen.
Från Christan Byhmer på Byhmgard och David Sätterman på 1komma5 kom två konkreta uppmaningar till politikerna: gör om det "gröna stödet" och korta köerna.
Under tisdagen fylldes Loops arena på Rigagränd 2 i Visby av samtal om hur elektrifieringen av Sverige faktiskt ska gå till. I panelen "När blir elnätet så flexibelt att vi slipper bygga nytt – och vad krävs för att nå dit?" diskuterades bland annat energilager, efterfrågestyrning, flaskhalsar i elnäten och regelverk som fortfarande är byggda för ett äldre elsystem.
Panelen samlade Christian Byhmer, vd och medgrundare för Byhmgard, David Sätterman, vd för 1komma5° Sverige och Danmark, Jessica Krook, kommunikationsdirektör för E.ON Norden, och Oskar Kvarnström, näringspolitisk expert inom energi och infrastruktur på Teknikföretagen. Moderator var Andreas Jennische, nyhetschef på Loop.
