Fastighetsägarnas nya kärnfråga – och energitech-bolagen som svarar

Energiaktörer i fastighetssvängen.
23 juni 2026
06:04
Energifrågan i fastigheter har gått från att drunkna i Excel och "det där tar vi sen" till en kärnfråga för hela branschen.

I takt med effekttariffer och skärpta energikrav blir varje oplanerad effekttopp allt dyrare – och jakten på effektivisering allt mer intensiv.

Vi har listat bolagen som visar vägen.

Fastigheter blir allt mer en aktiv del av energisystemet, och den som kan planera, styra och elektrifiera på ett ordnat sätt kan få ett rejält övertag.

Det som jagas är effektivisering och kontroll – över kilowattimmarna, effekttopparna och allt som ska kopplas på, från laddboxar till nya elanvändare.

Bli medlem för att fortsätta läsa