Norrköpings kommun, Norrköpings hamn och Södertälje hamn driver det gemensamma projektet E-mars som går ut på att förse hamnarna med landström och laddningsmöjligheter för fartyg.
EU har fått upp ögonen för projektet och har nu utsett det som ett av de viktigaste i Europa för att snabba på omställningen till utsläppsfria transporter.
Projektet E-mar har valts ut av EU för att gå vidare till den sista fasen för ett så kallat "grant agreement" inom satsningen på alternativa drivmedel, skriver hamnarna i ett pressmeddelande.
Det innebär ett förhandslöfte om ett stöd på cirka 36 miljoner kronor. Den totala kostnaden för projektet E-mar beräknas dock till cirka 120 miljoner kronor.
I Södertälje innebär det store elektrifieringsprojektet att en del av hamnen får landström vilket gör att fartyg kan stänga av sina hjälpmotorer vid kaj och i stället drivas av ren el. Det installeras också en eldriven reachstacker med egen laddstation, samtidigt som elnätet byggs ut och förstärks för att klara större effektuttag.
I Norrköpings hamn installeras fem nya landströmsanslutningar. Det skapar möjlighet för fler fartyg att slå av sina dieselmotorer och därmed sänka utsläppen direkt i ett område som ligger nära stadens bebyggelse.
Utöver att elektrifieringen leder till minskade utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar medför det också minskade bullernivåerna och att hamnarna höjer sin konkurrenskraft när allt fler rederier och transportkedjor efterfrågar fossilfria lösningar.
